Keppana Kellarin käyttäytymis koodistoa. |
Lopulta Hyvinkään rampin kohdalla suuntavaistoni ohjasi minut pois automaailmasta kohti enemmän pyöräni ansaitsevia ajoreittejä. Taitoin kulkuni kohti länttä ja aloin taitella menopeliäni hyväkuntoisia asfalttipätkiä pitkin kohti Räyskälän lentokeskusta.
Räyskälän lentokenttä on pohjoismaiden vilkkain purjelentokeskus, jossa kieltämättä noita liidokkeja on optimikelillä aikamoinen määrä liitelemässä. Vaikkakaan allekirjoittanut ei voi käsittää sitä miten voi kone pysyä ilmassa ilman minkäänlaista moottori hyödyntäen vain nousuvirtauksia..
Räyskälän kentällä on myös mahdollista harrastaa kaksipyöräisillä riippuen lentotoiminnasta ja siihen vaikuttavasta tuulesta ja sen suunnasta. Muun muassa MP-maailma lehti käy säännöllisesti tekemässä erinäisiä testejä lukijoitansa varten Räyskälän Lentokeskuksen alueella. Ratahinnat kaksipyöräisille määritellään erikseen eikä valmista hinnastoa ole esillä ainakaan netissä. Radalla ajetaan myös Road Racing kisoja moottoripyörillä ja seuraavan kerran ylitehoiset mopot valtaavat lentokeskuken 11.-12.8.2012. Ei muuta kuin tsiigaileen ammattilaisia.
Ja mikäli sikäli ei halua pelkästään kuluttaa polvipaloja lentokentän ylipitävällä asfaltilla niin Räyskälän ympäristö tarjoaa erittäin mukavia mutkapätkiä motoristien iloksi. Tiet ovat pieniä ja pinta pääsääntöisesti erinomaisessa kunnossa. Muuta liikennettä ei ole juurikaan, koska mestahan on keskellä ei mitään. Isoimmat kaupungit lähellä on Forssa ja Hämeenlinna, joihin kuitenkin matkaa tulee jonnin verran. Lähin järkevä kauppa on Räyskälän kyläkauppa noin kilsan päässä lentokeskuksesta tai sitten vaativampaan makuun Tammelan S-market. Majoitusta läytyy Räyskälän urheiluilmailuopiston motellista tai sitten viereisestä metiköstä, jonne karavaanari purjelentäjät ovat parkkeeranneet perässä vedettävän tönönsä.
Ajohommeleihin voin erityisesi suositella lentokeskuksen lähituntumassa olevaa Härkätietä (2831), joka on erittäin mielenkiintoinen ajeltava, vaikkakin aiheuttaa järjettömän pettymyksen heti kun on päässyt vauhtiin. Tie on melko lyhyt ja jatkuu sitten 54 -tien jälkeen hiekkapätkänä. Toinen mukava pätkä on kun lähtee Räyskälästä Härkätietä (2824) kohti Tammelaa ja jatkaa Portaan kohdalta suoraan ja heti sen jälkeen vasempaan Liesjärventielle (2825). Erikoiskoetta voi ajella aina Vistinkoskelle ja kääntyä siellä oikealle kohti Liesjärven kansallispuistoa Kanteluksentielle. Kenteluksentie päättyy tiehen numero 2, josta voi sitten poistua isompaa pätkää takaisin ruuhka-Suomeen sikäli mikäli saa skutsista tarpeekseen.
Kun seuraavan kerran päätät lähteä Räyskälän lentokeskukseen harrastamaan sitten ilmailua tai viettää päivän moottoriradalla, niin jossain vaiheessa alkaa mieli tehdä ruokaa. Räyskälän lentokeskuksen kahviosta saa ruokaa ja muuta pikkusuolaista aamusta alkuiltaan. Ruoka on maittavaa ja järkevän hintaista.
Mikäli haluaa hivenen erilaisen kokemuksen ruuan ja juoman osalta kannattaa pistäytyä Liesjärvenlenkillä osoitteessa Koivulantie 6. Keppana Kellari toivottaa sinut lämpimästi tervetulleeksi keskelle metsää ison talon alakertaan, jossa tarjoillaan erittäin maukasta ja kohtuuhintaista ruokaa ja juomaa kohtuullisella valikoimalla. Valikoima on sen verran kohtuullinen, että suosittelen sen moottoripelin jättämistä majotukseen ja saapuvan itse vain matkustajan ominaisuudessa. Keppana Kellarin viski-valikoima käsittää noin 500 eri mierkkiä, oluita löytyy noin 300 erilaista. Ravintelissa on yhteensä noin 1500 erilaista alkoholimerkkiä aina siideristä ja lonkerosta kalliisiin konjakkeihin.
Noin 300 eri olut laatua. |
Noin 500 eri viski laatua. |
Mutkaisia kesäkilometrejä!
Räyskälän lentokeskus
Keppana Kellari
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti